Sunday 21 July 2013

Menu Western hari ni..

Asslamualaikum..Selamat Berbuka semua..alhamdullilah kenyang...Sudah 12 ramadhan hari ini..Hari nie En suami request nak berbuka ala-ala western...Jemu katanya asyik makan nasi..Ok ler aku terpaksa tukar..dr checklist nk buat nasi tomato tukar kepada masakkan western..puas aku duk pikir nak masak ape..Last2 aku terpikir Ayam grill sos  black pepper plus spaghetti...Mula-mula ingat nk buat lasagna..tapi disebabkn En suami malas nak ke kedai beli cheese tukar ler menu kepada spaghetti. ...Lepas tue terasa nak makan mashed potato nafsu org berpuasa..terus aku search cik google Cara-Cara membuat  mashed potato..dapat akhirnya..dan bernasib baik bahannye pun semua ada kat rumah..

So first step..aku nak perap ayam dulu..actually aku tak tau  nak buat bahan sendiri untuk perap. so aku nak yang cepat dan semestinya sedap..aku pilih untuk pakai yang marinade jer..
Sebenarnya marinade brand MCCORMICK dah lama aku beli dkt cold storage.(rasanya kat pasaraya lain pun ada juga)aku beli kat cold storage pun sebab teman kawan aku membeli belah kat situ..so aku pun terjebak jugaklah..nasib baik merinade aku nie  belum expired so boleh digunakan ler ..alhamdullilah..kalu tak terpaksa ler aku panjat giant yang berdekatan dengan rumah aku..Hehehehee..

Nie bahan-bahannya:


Ayam

Ayam ni potong biasa jer..lepas tue ikut petua nak bagi ayam.nie masak penuh, cucuk menggunakan garpu dekat isi ayam..seperti dalam gambar..

Ini lah rupa marinade tue..

Cara-cara nak bancuhnya dah diajar dekat belakang bungkusan tu..masuk kan air 1/4 lepas tue masukkn ayam..nak jadi lagi sedap aku tambah gula sikit..aku tambah juga kicap sikit..selain tue aku tambah serbuk black pepper dengan serbuk lada sulah..

Tara...nie rupanya yer..perap selama 1 jam jer.(ikut suka ler korang nak berapa jam).

Selepas dah perap selama 1 jam atau 2 jam boleh ler kita grill kan ayam tue..aku guna pemanggang ajaib dari idaman suri (langkawi)..


Nak lagi menarik tambah ler brokoli dan kentang atau carrot..


Apa  macam menarik tak? nie en suami yang tolong capture kan gambar yang menarik utk aku letakkan dalam blog aku..Wah berasap lagi..canggih kan kamera handpone aku..heheheee..

So second menu, mashed potato..nie bahan-bahannye

Bahan-bahan mashed potato

1.Kentang (ikut suka nak banyak mana)
2.Butter
3.Susu (ikut suka nak fresh milk ke..full cream ker atau low fat..terpulang)

Cara-caranya:
1.Kentang dipotong dadu..direbus dalam periuk .masak sehingga dia betul2 empuk tos kan sekiranya ada air.dan lenyekkan kentang tersebut ..
2.Masukkan butter satu sudu..ikut rasa korang ler..aku xade sukatan yang detail..main masukkan ikut kesesuaian..kacau sehingga rata lepas 
3.Masukkan plak susu..aku bubuh dua sudu..baru mashed potato kita akan gebu..hehhehe..so SIAP..

Setelah siap dicampur bahan2 nya. SENANGKAN..

Third menu, SPAGHETI

Bahan-bahan membuat spagheti

Cara-caranya:
1.Cincang bawang merah dan bawang putih dtumiskan dalam kuali dengan minyak zaitun...
2.Masukkan daging kisar..dan tumis sehingga daging betul2 masak..
3.Masukkan carrot yang di dadu kecil2..dan masukkan sos prego....
4.Nak lebih sedap..masukkan gula secukup rasa..garam..dan masukkn air sedikit masak sehingga mendidih..ok DONE..

Tara...siap..


Antara bahan-bahan yang digunakan  untuk buat sos black pepper.

Sos black pepper..sos ni aku aku ambik dari kaedah search di google jugak..nak ambik yg paling senang dan cepat di masak serta ringkas.Bahan-bahannya seperti gambar di atas..pilih mana yang berkenaan sahaja..

Bahan yang senang..
1.Sup cendawan kimball
2. Sos black pepper brand life

Cara2 nya:
1.Didihkan air 1/2 cawan dalam periuk
2.Masukkan setengah tin sup cendawan campbell's. Kacau sehingga sebati..
3.Masukkan sos black pepper..ikut suka korang..lepas tue  kacaau sehingga sebati dan mendidih..nak nampak gelap sikit sos nya..korang  bubuh ler kicap sikit..hehehhe..

DONE..MENU UNTUK BERBUKA PUASA KAMI..SIAP PUKUL 7.20 MINIT MALAM..

l

Inilah hasilnya...taraaaa..abaikan bentuk hiasannya..bukan masterchef pun..

Selamat berbuka puasa..

No comments:

Post a Comment