Friday 19 July 2013

Terawih...

Assalamualaikum..mesti semua tengah sibuk bersahur..dan bersiap-siap untuk sembahyang subuh kan..alhamdullilah hari yang ke 10 ramadhan hari..hari nie aku terbangun lewat terpaksa ler bersahur dengan roti dan serunding plus kurma (wajib dimakan) bersama hubby..sedap juga pekena menu sahur kami hari nie..dah jemu plak nak makan nasi jer..hehehehee..


Sebenarnya aku nak berkongsi pengalaman berterawih malam tadi bersama najmi dan nina dua orang anak den nie yang si abang berumur 6 tahun..si adik berumur tahun 4 tahun..tahun nie boleh ler aku pergi terawih. Sebab anak pun dah besar...memang excited ler budak berdua nie..lebih-lebih lagi si adik..sebab si abang dah biasa pergi bersama hubby..yang untungnya lagi rumah kami berdekatan dengan masjid..so kami sekeluarga pun pergi ler masjod untuk sembahyang isyak di sana..sesampainya kami dekat masjid alhamdullilah masih ramai lagi orang berterawih..
Sampai saja aku di masjid aku nak ke belakang untuk ambik tempat perempuan..tapi yang jadi masalah my lovely nina nak ikut abang dan ayah dia sembahyang dekat depan..adoiii satu masalah plak..tapi setelah dipujuk dia akhirnya nak ikut ibu..ok settle..sampai tempat perempuan terpandang papan tanda tulis 'TEMPAT WARGA EMAS' maknaya aku perlu sembahyang di atas  tempat yang telsh dikhas utk perempuan..tapi bila aku jengah tempat warga emas tue tak ler ramai sangat, ada yang bawa anak duk sembahyang situ ..muda lagi plak tue..so aku buat kesimpulan boleh kut..hehhehe..so aku duk bahagian tepi..senang kalu nina nak ke tandas atau dia buat perangai..tapi aku puji gak pihak masjid solihin teras jernang nie buat satu kemudahan untuk orang warga emas..alhamdullilah. .
Kami pun bersembahyang isyak..nina pun ikut sekali..tetapi disebab kan ramai orang..dan nina  tak tahan panas..dia request  nak buka telekung..selepas tue macam-macam  lagi dia buat..dia panas dan tak boleh duk diam..aku pun tak sedap hati sebab takut mengganggu orang nak berterawih..so malam tue special sikit buat 4 rakaat dulu terawih..lepas tue ada tazkirah..so aku pun mesej hubby untuk balik..sebab nina tak boleh duduk diam risau mengganggu orang lain..seperti dah dijangka oleh hubby jugak  nina tak kan bertahan lama..betul rupanya..so malam tadi kami terpaksa buat 4 rakaat sahaja di masjid..
Hubby aku siap pesan lepas nie ibu terawih di rumah jer..sebab nina masih lagi kecik..ok ler aku terima je lah..maybe nina masih kecil lagi..hmmm tak pelah..buat di rumah pun boleh cuma pahala lagi besar kalu kita berjemaah..lagi pun tak digalakkan membawa budak-budak kecil..takut mengganggu orang yang hendak solat..walaupun begitu..aku puas sebab dapat bawa nina ke masjid dan dia tahu apa itu masjid..bile aku tanya dia..dia kata tempat orang solat..good..nina good girl...nasib baik si abang ok..alhamdullilah najmi dah 6tahun so dia lebih behave..macam-macam ragam anak-anak ni..tapi sangat menghiburkan 2 permata hati ku..



No comments:

Post a Comment