Thursday 25 July 2013

Menu berbuka- Nasi Tomato

Assalamualaikum ...Hari nie apa menu berbuka?Actually aku nie dah ketandusan idea nak masak..(macam ler banyak masakkan yang aku cuba) heheheee..Fikir punye fikir aku rasa nak masak mee goreng jelah..ringkas dan senang..tak larat nak pikir menu ape..Tapi sebelum tue aku nak tunjukkan menu aku berbuka pada hari isnin dengan hari selasa..dua hari aku tak sempat nak post..JOM layann..(aku jer kut yang layan)HAHAHAHA..

Hari Isnin: MENU NASI TOMATO..

Rajinkan aku..dalam hari bekerja pun..aku larat nak memasakkan., kalu ikutkan hati aku..sampai jer umah nak tidur jer..tapi mengenangkan kesayangan-kesayangan aku kat rumah tue nak makan..aku gagahkan jugak..Masak kena special sikit, Kalu aku masak lebih kurang dekat rumah aku tue ada masterchef cilik..ayat standard dia "INI JER IBU MASAK..ATUK MAK MASAK LAGI BEST"  sentap wooo..jadi nak tunjuk aku nie macam pandai memasak setanding tok mak dia, masak ler yang lain dari yang lain sikit..HASILNYA..... 3 kali tambah dia..baru dia tau..hehehehe..Memasak menu nasi tomato aku tue aku cilok mak punyer resepi..So aku share lah sikit kat sini....

Bahan(Nasi):
1. Beras (aku guna beras basmathi Faiza (Kashmir) 
2. Tomato puree
3.Bawang merah
4. Penumis(3 serangkai)
5.Majerin

Caranya:
1.Panas kan majerin tadi ..tumiskan bawang dan penumis 3 serangkai tue sehingga naik bau..Angkat dan letakkan di pinggan
2. Beras dibasuh dan letakkan dalam rice cooker, kacau beras yang di basuh dan masukkan bahan yang ditumiskan, dan campurkan jugak tomato puree ..masukkan air ikut sukatan beras yang dibuat.. lepas tue tekan button START..hehehehe

Bahan (Ayam masak merah)
1. Ayam
2.Bawang Merah
3.Halia
4.Cili kering
5.Sos Cili
6.bawang putih..
Nasi Tomato

Inilah hasilnya..sebenarnya korang boleh ler buat acar pencuk atau ape2 lah korang suka..aku nie sebab tak sempat sangat..so aku ambik salad sebagai sayur kitaorang untuk nasi tomato..

Hari Selasa: MENU NASI LEMAK


Hari selasa menu kami nasi lemak..rajin kan aku..dalam bekerja sempat nak masak nie semua..tekak orang berpuasa sedap masak lagi dari membeli..bukannya aku boikot bazar ramadhan yer..jgn salah faham..beli jugak..tapi lebih suka memasak dari membeli... (bila mood datang jer)..Hahhahahahaa..

Nasi lemak aku berlaukkan sambal sotong..telur rebus..ayam goreng..ikan bilis goreng..wah banyakkan lauk aku.good job syikin..ko dah berubah sekarang.(puji diri sendiri..sapa nak puji lagi kan)..Untuk nasi nya aku gunakan beras BASMATHI memang lagi umphhh lah.

Walau macamanapun..aku dapat menyiapkan nasi lemak aku dengan cepat..Buktinya aku boleh membelek handpone aku untuk baca e-novel aku..kalu tidak macam lipas kudung tak menyempat..paling cepat pun 10 minit lagi nak berbuka..hehehehe..

Siap..Nasi lemak sotong

Ready untuk ngap..

No comments:

Post a Comment